Castellano

miércoles, 10 de junio de 2020

MONTESSORI metodología: Haurrenganako begirada orokorra

Kaixo Familia. 

Gaur, informazio pixka bat emango dizuegu hezkuntzaren metodologia oso interesgarri bati buruz. Haurrak hezteko eta irakasteko modu hori etxean eta eskola batzuetan egiten da. Eragin eta gaurkotasun handiko metodologia.


Maria Montessori (1870-1952) hezitzailea, pedagogoa, filosofoa, psikologoa eta zientzialari italiarra zen, eta bere bizitzaren eta lanaren zati bat haur-hezkuntza hobetzeko erabili zuen, ikuspegi garatzaile eta autosufizienteagotik. Haurren eskubideen errespetuan eta ikasteko berezko gaitasunean oinarritutako hezkuntza-sistema



Montessorik proposatutako hezkuntza-metodoak ikasleen gaitasunen garapen naturala bultzatzeko beharra azpimarratzen du, autozuzendaritzaren, esplorazioaren, aurkikuntzaren, praktikaren, lankidetzaren, jolasaren, kontzentrazio sakonaren, irudimenaren edo komunikazioaren bidez.

Uste dugu Montessori metodoa iraultzailea izan zela ezaugarri batzuengatik, eta interesgarriak direla guk ezagutzea, lan egiteko moduaren oinarria baitira. Horrez gain, haurra indartzen duen hezkuntza-modu bat iruditzen zaigu, haurra izaten uzten duena, eta eredu eta “ideal” bat izan daitekeena eguneroko lanean jarraitu eta kontuan hartzeko.
Montessori metodoak ezaugarri hauek ditu:
- Giro prestatua eskaintzea: ordenatua, estetikoa, sinplea, erreala, non elementu bakoitzak bere izateko arrazoia baitu haurren garapenean.

- Prestatutako giroa: Horrek aukera ematen dio haurrari lan interesgarri bat egiteko, askatasunez aukeratua, eten behar ez diren kontzentrazio aldi luzeak eragiten dituena. Askatasuna muga argien barruan garatzen da, eta horrek aukera ematen die haurrei gizarte txikian bizitzeko.

- Zientifikoki diseinatutako material zehatzekin lan egiten dute, mundua esploratzeko eta oinarrizko gaitasun kognitiboak garatzeko giltzak ematen dituztenekin. Materialak diseinatuta daude, ikasleak akatsaz bere kabuz jabetu eta bere ikaskuntzaren ardura har dezan.

- Heldua behatzailea eta gidaria da; lagundu eta estimulatu egiten du haurra bere ahalegin guztietan. Bere kabuz jarduteko, nahi izateko eta pentsatzeko aukera ematen dio, barne-konfiantza eta -diziplina garatzen lagunduz.


- Errepikatzeko aukera ematen dute, eta horrek kontzentrazioa bultzatzen du.


- Zailtasunak isolatzeko gaitasuna dute, hau da, bakoitzak aldagai bakarra sartzen du, kontzeptu berri bakarra, isolatua eta gainerako kontzeptuak aldatu gabe utziz.


- Materialek errore-kontrola dute: behar bezala erabili badu materialak bera esango dio ongi edo gaizki egin duen. Horrela, haurrek badakite akatsa ikaskuntza prozesuaren parte dela, haren aurrean jarrera positiboa izatea lortzen dute, beren ikaskuntzaren ardura hartzen dute eta beren buruarengan konfiantza garatzen dute.


Montessori metodologiak hezkuntza-aldi guztiak betetzen ditu, jaiotzatik 18 urtera bitarte, kurrikulum integratua eskainiz.
Metodologia hori nabarmentzeko printzipio guztiez gain, guk metodologia horren materialak nabarmendu nahi ditugu. Lehen aipatu dugun moduan, Montessori materialak zientifikoki diseinatu ziren testuinguru esperimental baterako, arreta berezia eskainiz haurren interesari, etapa ebolutibotan dauden kontuan hartuta eta objektu zehatzak manipulatzeak ezagutza eta pentsamendu abstraktua garatzen laguntzen duela. 
Material horiek aukera anitzak  ematen diete haurrei:
- Banaka eta independenteki ikertzea 

- Errepikatzeko aukera ematen dute, eta horrek kontzentrazioa bultzatzen du.

- Zailtasunak isolatzeko gaitasuna dute, hau da, bakoitzak aldagai bakarra sartzen du, kontzeptu berri bakarra, isolatua eta gainerako kontzeptuak aldatu gabe utziz.

- Materialek errore-kontrola dute: behar bezala erabili badu materialak bera esango dio ongi edo gaizki egin duen. Horrela, haurrek badakite akatsa ikaskuntza prozesuaren parte dela, haren aurrean jarrera positiboa izatea lortzen dute, beren ikaskuntzaren ardura hartzen dute eta beren buruarengan konfiantza garatzen dute.


Montessori materialak, material naturalak izaten ohi dira eta gehienetan aurkitzeko errazak. Horregatik, zuen material propia egitea eta diseinatze proposatzen dizuegu. Interneten mila idea agertzen dira eta egiteko errazak dire uste dugu.

Zein nolako materialak sor ditzakegu?

Egunerokotasuneko materialak:
Montessori espazioetan eta geletan egunerokotasunean aurki ditzakegun materiala egoten ohi da eta bertan egiten diren ekintzak egunerokotasunarekin oso lotuta daude: materiala antolatzea, janztea, erratza pasatzea, loreak ureztatzea, adibidez. Espazio mota hauetan, autonomia garatzeko eta sustatzeko ekintzak egiten dira ere: mukiak kendu, aulkiak antolatu, hamaiketako jateko mahaia prestatzea… Material eta ekintza hauei esker hainabt gaitasun fisiko eta mentalak garatzen dira eta haurrek gero eta autonomia maila handiago bat lortzen joango dira.
Material Montessori en actividad de vida practica
http://zaragozaschoolhouse.com/vida-practica-entrenamiento-para-la-independencia/

Zentzumenezko materiala
Egunerokotasuneko ekintzak egiten direnean, haurrei materiala aurkezten eta erakusten zaie, hauek ukitu eta manipulatu ahal izateko. Material hauek, zentzumenak piztu ahal izateko, guztiak garatu behar dira: ikusmena, usaimena, entzumena, ukimena eta dastamena. Montessori materialen helburu nagusiena, 5 zentzumenak sustatzea eta garatzea da.
Actividad Montessori con Perfumes
http://mundodown.cl/estimulacion-cognitiva/frascos-de-olores/
Maria Montessorik sortutako zentzumenezko materialen artean, hauek aurkitzen dira: koloretako kutxak (koloreen arabera hiru kutxa daude), dorre arrosa (tamaina eta pisu desberdinetako kuboak),puzle debserdinak forma geometrikoekin, eskailera marroia…


Hizkuntza materialak

Material mota hauek, irakurketa-idazketa ikaskuntzara zuzenduta egoten dira: erliebea duten letrak, lixa duten letrak...
Material Montessori utilizado para desarrollar el lenguaje
http://blog.cosasmolonas.com/diy-letras-lija-metodo-montessori-leer-escribir/
Montessori materialetako batzuk ipuinak izan daitezke, baita jolas sinbolikoak ere, txotxongiloen bidez.

Matematikak lantzeko materiala
Matematika materialen helburu nagusia, matematikako oinarrizko kontzeptuak lantzea da; normalean abstraktoak eta barneratzeko zailak direnak. Hau hobeto ulertzeko, materialen hainbat adibide aipatuko ditugu: abakoa, mahai jolasak, txartelak zenbakiekin… Aspektu hauek landu ahal izateko objektuak manipulagarria izan behar da. Gainera, material honen bidez, gehiketak, kenketak, zatikiak… landu eta barnera daitezke.  
Material Montessori utilizado para aprender matemáticas
http://www.jugarijugar.com/es/blog/jugar-i-jugar-matematicas-montessori-n256
Hezkuntza kosmika lantzeko materialak

Hezkuntza kosmikoaren barne, ekintza eta gai desberdinak lan ditzakegu: geografia, historia,  artea, biologia...
Material utilizado en el área de la educación cósmica Montessori
http://zaragozaschoolhouse.com/geografia/
Geografia lantzeko, Maria Montessorik sortutako materialen artean lur-globoa aurki dezakegu, botanika lantzeko baratza, artea lantzeko esku-lanak edo puzleak, zientziak lantzeko esperimentu desberdinak…  Gainera, ekintza guztiak liburu edo ipuin desberdinekin lagundu gaitezke.
Amaitzeko, hainbat esteka interesgarri proposatzen dizkizuegu informazio gehiago izan ahal izateko eta zuen materiala diseinatzeko ere:
Gustoko izana espero dugu eta interesgarria sustatzea ere. Metodología polit hau gehiago ezagutzera animatzen zaituztegu:

No hay comentarios:

Publicar un comentario